Abside Iglesia Moriello de Sampietro

Abside Iglesia Moriello de Sampietro
Abside Iglesia Morillo de Sampietro

viernes, 3 de abril de 2015

O DUENDE QUE REPLEGABA BASURA.

 En un trozo de carretera ta ir de L´Ainsa ta Franzia, pasaú o lugar de Lafortunada u L´infortunada, antes de o desfiladero de as Debotas, comenzipié a biyer un fenomeno que m ´alticamaba. Un día una bolsa de plastico en una buxera, una botella de as d´augua en una aliaga... puestas astí bien bisteras. O primer diya me pensé que yera un siñal de os caminadórs, y no fize caso.
 A l´atro diya en bi- eba mas. Una lata de Coca- Cola, una botella de Fanta en un arto, una botella chicorrona en un romero, una lata de refresco, una bolsa de trunfas, una caixeta de cigarros, sacos de moqueros, tamién una alpargata...
Primero no feba caso, pero me dié cuenta de que o duende de As debotas cuasi cada día en feba una de as suyas, y cuasi toz os romeros, as buxeras os chinibros, o xigüerre, os tremonzillos, yeran plenos de ferrincallos, trafallóns y sacos.
Toz os dias me feba o proposito de pasar sin biyer ixo. Me miraba ta Zinca, sentiba o rudio de l´augua cuasi de mayenco. Me miraba t´o lau d´abaixo de a carretera, ta os árbols de o canto, as flórs, os caixigos y os azirons, as badinas, as ralleras. Si cayeba una miqueta nieú, ixe dia no bi-eba si que a carretera y o chelo, pero si se desfeba, ascape surtiba un saco astí, una botella en a punta un tocho, un papel de chicolate, un ferrincallo n´un lastón...
Les ne deziba a toz, naide me feba caso. No lo bieban. No s´aperzibiban u si lo bieban les paizeba normal.
Mientras yo prexinaba o que podeba ser: ¿espantallos ta os paixaricos?, no, no bi-eba güertos con sembraú en a cuneta.
Un dia me dizié que as yerbas: cantaricas, briolas, chicoinas, lastóns y latazins... fartas de que les tapasen o sol, eban desarrollaú un brazo ta colgar as potras en as matas: buxos, coscollos, espigols, chinibros u sabinas.
Atro dia me paizeba que alomillor yera que una chen no lo bi-eba y atra si, como o cuento de o rei que iba desnudo, pero ixo no podeba ser.  Tamién que como ye a coda de o Glaziar de os Treserols, patrimonio de l´umanidá, eba un dreito ta fer manezer una traza de librase de ixos burzs.
 A reyalidá ye, que astí son as potras en a entrada de o Desfiladero de as Devotas, en a enbista de toz, ta que os que las han tiraú astí u en tiran en atro puesto, se les rechiren os bodillos y paren cuenta.

Ninóns y ninonas, busatros que me podez creyer, no tirez cosa ta suelo ni ta as cunetas en Sobrarbe,  y si uno que ba con busatros en un auto, fa zeño de tirar bella cosa ta suelo, no lo deixéz, o duende de as Debotas, lo pondrá n´a punta un arbol y nos castigará a bielo astí por muito tiempo.




No hay comentarios:

Publicar un comentario